ЗДО №3, ДНЗ №3 ”Дзвіночок”, Хуст
Закарпатська область, Хустський район

Професійний стандарт вихователя закладу дошкільної освіти

❗️Професійний стандарт вихователя закладу дошкільної освіти❗️

Як зазначено в статті 39 Закону України «Про освіту» професійний стандарт – це затверджені в установленому порядку вимоги до компетентностей працівників, що слугують основою для формування професійних кваліфікацій.

Професійний стандарт «Вихователь закладу дошкільної освіти» розроблено відповідно до Закону України «Про освіту», Закону України «Про дошкільну освіту», затверджено наказом Мінекономіки від 19.10.2021 №755–21.

Професійний стандарт складено з урахуванням нової редакції Базового компонента дошкільної освіти (далі – Державний стандарт). Цей документ розкриває зміст професійної діяльності вихователя закладу дошкільної освіти в межах певного виду економічної діяльності й вимоги до його кваліфікації.

Професійний стандарт містить перелік професійних компетентностей вихователя закладів дошкільної освіти, на основі яких оновлюються посадова інструкція, освітні програми й стандарти.

Основна мета професійної діяльності вихователя полягає в організації освітнього процесу, спрямованого на виховання й навчання вихованців під час здобуття ними дошкільної освіти, формування ключових компетентностей відповідно до Державного стандарту та визначає напрямки діяльності вихователя.

Як зазначено в Професійному стандарті вихователь закладу дошкільної освіти має володіти наступними загальними компетентностями, а саме:

✅ громадянська,

✅ соціальна,

✅ культурна,

✅ лідерська,

✅ підприємницька,

✅ етична.

Окрім загальних, вихователь закладу дошкільної освіти має володіти ще й професійними компетентностями, такими, як:

▪️прогностична;

▪️організаційна;

▪️оцінювально-аналітична;

▪️предметно-методична;

▪️здоров’язбережувальна;

▪️проєктувальна;

▪️психо-емоційна;

▪️педагогічне партнерство;

▪️морально-етична;

▪️здатність до навчання впродовж життя;

▪️інформаційно-комунікативна.

Прогностична, організаційна, оцінювально-аналітична і предметно методична компетентності відносяться до трудової функції вихователя закладу дошкільної освіти, яка має назву «Організація, забезпечення та реалізація освітнього процесу» і умовно позначається А.

Здоров’язбережувальна та проєктувальна компетентності – це функція, яка називається «Участь у створенні, підтримці та розвитку здорового, безпечного, розвивального, інклюзивного освітнього середовища», позначається Б.

Психо-емоційна, педагогічне партнерство, морально-етична компетентності – складові функції «Партнерська взаємодія з учасниками освітнього процесу», яка позначається В.

Здатність до навчання впродовж життя та інформаційно-комунікативна компетентності – це «Професійний розвиток та самовдосконалення» з позначкою Г.

З метою проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи розпочинаємо серію публікацій «Професійний стандарт вихователя», матеріали яких можуть бути використані в роботі керівниками закладів дошкільної освіти.

Розпочнемо з трудової функції: А

«Організація, забезпечення та реалізація освітнього процесу»

(прогностичну професійну компетентність (А1)):

🔸 А1.1 Здатність планувати та прогнозувати результати освітнього процесу.

Знання:

- структурні компоненти освітнього процесу в дошкільній освіті;

- види, типи, основні підходи до планування в закладі дошкільної освіти, їх переваги та недоліки;

- специфіка планування освітнього процесу в різних вікових групах.

Уміння та навички:

- будувати освітній процес з урахуванням його компонентної структури;

- складати перспективний і календарний план освітньої роботи в різних вікових групах, використовуючи різні підходи до планування;

- визначати конкретні цілі та планувати освітню роботу в різновікових групах закладу дошкільної освіти.

🔹 А1.2 Здатність до цілепокладання, самоорганізації та підготовки до здійснення освітнього процесу.

Знання:

- основи тайм-менеджменту освітньої діяльності і самоменеджменту;

- основи особистої ефективності.

Уміння та навички:

- ефективно розподіляти робочий час відповідно до педагогічного навантаження;

- вміння ставити цілі освітньої діяльності.

🔸 А1.3 Здатність до документування професійної діяльності.

Знання: види і вимоги до документування професійної діяльності.

Уміння та навички: формувати та зберігати професійну документацію.

❗️Пропонуємо до Вашої уваги такі нормативні документи:

📌 Закон України «Про освіту» https://bit.ly/3Zf9BWq

📌 Закон України «Про дошкільну освіту» https://bit.ly/3VPUWhy

📌 Наказ Міністерства економіки України від 19.10.2021 № 755-21 «Про затвердження професійного стандарту «Вихователь закладу дошкільної освіти» https://bit.ly/3GKEISD

📌 Лист Міністерства освіти і науки України від 20.12.2022 № 1/15511-22 «Про методичні рекомендації щодо впровадження професійного стандарту «Вихователь закладу дошкільної освіти» https://bit.ly/3WSD0UM

"Дзвіночок" наш садочок звуть,

Дзвенить тут сміх дитячий!

З любовю кожного тут ждуть.

У нас ніхто не плаче.

?????????¶?µ?µ ???·???±???°?¶?µ?????µ

Логін: *

Пароль: *