ЗДО №3, ДНЗ №3 ”Дзвіночок”, Хуст
Закарпатська область, Хустський район

РЕЖИМ ДНЯ

 

БАТЬКАМ НАШИХ ВИХОВАНЦІВ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ РЕЖИМУ ДНЯ ДІТЕЙ

Правильно організований режим дня — неодмінна умова нормального фізичного розвитку дитини, зміцнення її здоров'я, підтримання високого рівня фізичної і розумової працездатності. Водночас режим має велике виховне значення. А. С. Макаренко підкреслював, що режим є засобом виховання навичок і звичок поведінки, ефективним засобом виховання таких рис особистості, як організованість, активність і дисциплінованість.

Під режимом слід розуміти певний розпорядок дня, встановлений для життя дітей у дитячому садку і в сім'ї, що передбачає правильне чергування різних щодо навантаження видів діяльності (знання, прогулянки, ігри, їжа і т. д.) і відпочинку. Завдяки встановленому режиму діти звикають у певний час їсти, спати, гратися, займатися тією чи іншою діяльністю і перебувати на свіжому повітрі.

Привчання дітей до режиму полегшує вироблення в корі головного мозку чітких настанов на «відлік часу», формування складного динамічного стереотипу, в якому кожний режимний момент стає, в свою чергу, умовним подразником, що вводить організм у наступний відрізок режиму.

«Рефлекс на час», за словами академіка І. П. Павлова, має велике біологічне значення. У звичні години приймання їжі дитина відчуває голод, починається виділення шлункового соку, пробуджується апетит; завдяки цьому їжа краще перетравлюється й швидше засвоюється. З наближенням часу сну в корі головного мозку відбувається процес гальмування, який охоплює дедалі більші ділянки, поширюється на підкіркові центри, нарешті, настає загальне гальмування — сон.

                                                                 

Щоденні заняття в одні й ті самі години виробляють у дітей здатність до розумової праці. Чергування протягом дня різноманітних ігор і занять привчає дітей до організованої діяльності, запобігає перевтомі центральної системи.

Установлений режимом певний ритм життя сприяє нормальному перебігу всіх фізіологічних процесів в організмі.Режим змінюється відповідно до пір року. Влітку в усіх групах проводиться тільки одне заняття й значно збільшується перебування дітей на свіжому повітрі.

Установлений у дитячому садку режим повинен обов'язково виконуватись. Цьому сприяє злагоджена робота вихователів і обслуговуючого персоналу.

День дитини в усіх вікових групах дитячого садка проводиться приблизно так:

Прихід дітей. Уранці дітей приводять у приміщення або на подвір'я (в теплу пору року). їх обов'язково оглядає медична сестра, а в разі її відсутності — вихователь. Якщо є підозра, що дитина хвора, їй міряють температуру і негайно ізолюють. Щодня з дітьми всіх груп проводять ранкову гімнастику. Після цього вони готуються до сніданку.

Педагог стежить, щоб усі вихованці старанно, а в старших групах ще и швидко, вмивалися. Чергові (в середній, старшій та підготовчій до школи групах) накривають на стіл. Повноцінне харчування сприяє правильному фізичному розвитку дітей. Раціональне харчування дошкільників визначається: а) калорійністю їжі. їжа, яку дитина споживає щодня, не повинна бути меншою, ніж добова витрата енергії організмом (вимірюється в калоріях).

Харчування дошкільнят є повноцінним і достатнім. До складу їжі входять такі основні поживні речовини: білок, жири, вуглеводи, мінеральні солі, вітаміни і вода. Відстежується, щоб протягом дня не повторювались однорідні страви, щоб м'ясна і овочева їжа чергувалась із стравами з борошна. Протягом тижня можна використовувати одні і ті ж самі продукти, але в різній кулінарній обробці. Дитина повинна їсти в один і той самий час, це поліпшує травлення та апетит. Порушення режиму призводить до втрати апетиту.

Режим харчування дітей у дитячому садочку і в сім'ї повинен збігатися і в часі. Стіл накривається відповідно до меню. Розміри посуду відповідають дитячому вікові: невеличкі тарілки, чашки, виделки, ножі (для старших груп), десертні та чайні ложки. Вихователь стежить, щоб діти зберігали правильну позу під час їжі.

Велику роль у збудженні апетиту відіграє чистота групової кімнати, сервіровка стола, приємний зовнішній вигляд їжі, якість її приготування. Дошкільнят привчають їсти охайно, тримати хліб у лівій руці, ложку або виделку — в правій. Усі діти повинні вміти користуватися серветкою. Малюкам, які ще не вміють самостійно їсти, допомагають вихователь або няня. Отже, використовуючи різні методичні прийоми, вихователь привчає дітей їсти різноманітні страви та з'їдати встановлену порцію. По закінченні сніданку, обіду або полудника няня з допомогою чергових прибирає із столу посуд і приводить у порядок кімнату.

Заняття з дітьми проводять після сніданку. Перед цим кімнату провітрюють, столи й стільці розставляють так, Щоб світло падало зліва. Діти сідають так, щоб усі добре чули й бачили вихователя і приладдя, які він демонструє (картина, малюнки тощо). Під час занять треба звертати увагу на охорону зору й виховання правильної постави дітей. Погане освітлення і порушення певної відстані до книжки, малюнка від очей дитини (норма 30 - 35 см.) приводять до псування її зору. Слід стежити, щоб діти правильно сиділи за столом, набували навичок правильної робочої пози, що також пов'язано з охороною зору дитини.

Режимом дитячого садка передбачається перерва між заняттями для відпочинку. Після малорухливих занять дітям потрібні рухи (гімнастичні вправи, рухливі ігри), які сприяють активному відпочинку під час перерви.

Прогулянки займають значне місце в режимі дитячого садка. Вплив їх на організм дитини посилюється, якщо вони змістовні, цікаві, сприяють різноманітній дитячій діяльності. Збори на прогулянку не повинні забирати багато часу. Не можна допускати, щоб в одній кімнаті вдягалися й роздягалися одночасно кілька груп. Це має робитися в певній послідовності. Старші діти вдягаються й роздягаються самостійно, іноді звертаючись по допомогу до товаришів або вихователя.

Малятам допомагають одягатись вихователь або няня. Діти вдягають самостійно тільки те, що їм під силу (натягають рейтузи, вдягають пальто, надівають шапку). Перед виходом на прогулянку вихователь перевіряє, чи добре вдягнуті діти і, помітивши непорядок в їхньому одязі, пропонує застібнути ґудзики, зав'язати шарф тощо, а в разі потреби допомагає. Вихователь повинен добре продумати організацію, зміст і методику проведення прогулянки з тим, щоб вона сприяла розвитку дітей.

При цьому враховується час, пора року та погодні умови. Наприклад, узимку діти ходять по снігових кучугурах, ковзають по льодових доріжках, а навесні і влітку грають у м'яч, стрибають із скакалкою, а також виконують різноманітні вправи спортивного характеру.

Крім постійного обладнання, на майданчик щодня виносять іграшки і приладдя для різноманітних дитячих ігор: скакалки, м'ячі різних розмірів, віжки і т. д. Вони застосовуються дітьми всіх вікових груп у рухливих іграх (індивідуальних і колективних). Тривалість прогулянок 3—4 години на день. У теплу пору року тривалість прогулянок в усіх групах збільшується, а влітку бажано, щоб дошкільники майже весь день проводили на свіжому повітрі. Сон — важливий момент режиму дня дитини.

Дітям необхідний міцний, здоровий сон достатньої тривалості, який проходить у нормальних гігієнічних умовах. Дошкільники віком від 3 до 5 років повинні спати 12—12,5 годин на добу, з них удень 1,5—2 години, а старші сплять 11 —12 годин на добу, з них 1—1,5 години удень. Природний нормальний сон поновлює працездатність кори головного мозку, ізолює його від дії зовнішніх факторів і охороняє від зайвої роботи.

У дитини, яка не виспалася, порушується рівновага між процесами збудження і гальмування. В неї знижена увага, вона млява або, навпаки, занадто збуджена, дратівлива. Кора головного мозку швидко виснажується під впливом подразника зовнішнього середовища. Звідси, чим менша дитина, тим тривалішим повинен бути її сон. Недостатність сну впливає на апетит, загальне самопочуття малюка. Діти повинні спати в дитячому садку в одні й ті самі години. Завдяки цьому в дошкільнят виробляється звичка спокійно й швидко засинати.

Під час сну кватирки і фрамуги повинні бути відчинені. Під час сну на повітрі організм дитини одержує багато кисню, внаслідок чого стає менш сприйнятливим до інфекційних захворювань. Досвід проведення денного сну на свіжому повітрі в дошкільних закладах показав чудові результати.Адже це збільшує перебування молодших дітей на повітрі на 2 години, а вихованців старших і підготовчих до школи груп — на 1,5 години на день.

В садочку проводиться постійна робота щодо донесення необхідної інформації до родин вихованців, з метою додержування батьками дітей всіх гігієнічних вимог щодо організації повноцінного режиму.

Правильно організований режим дня – неодмінна умова нормального фізичного розвитку дитини, зміцнення її здоров’я, підтримання високого рівня фізичної і розумової працездатності. Установлений режимом певний ритм життя сприяє нормальному перебігу всіх фізіологічних процесів в організмі. Потреби дитини у сні, харчуванні, чистоті, зміні видів діяльності, прогулянках на повітрі зумовлюють відповідний режим дня, що має важливе значення для збереження і зміцнення її здоров’я, повноцінного розвитку.

                           

"Дзвіночок" наш садочок звуть,

Дзвенить тут сміх дитячий!

З любовю кожного тут ждуть.

У нас ніхто не плаче.

?????????¶?µ?µ ???·???±???°?¶?µ?????µ

Логін: *

Пароль: *